Bár korábban többféle táncstílust is tanultam már, a hastánccal valahogyan mindig elkerültük egymást. Idevonatkozó élményeim között legfeljebb csak egy hastánc-alapokra építkező alakformáló DVD-t tudnék felsorolni, amelyikre egy időben viszonylagos rendszerességgel edzettem, bár az már akkor világos volt, hogy a hastánc alapjainak megtanulásához ennyi messze nem elég. Épp ezért volt bennem egy kis izgalom, amikor Kupovits Barbara Kyra táncoktató stúdiója, a Kyra Tánc Stúdió & Treasure Box nyílt napján beálltam életem első valódi hastánc-órájára.
Teljes koncentrációval
Ez az izgalom persze hamar feloldódott, mint ahogyan én is viszonylag hamar magam mögött hagytam a napi problémákat, és a kifelé vivő gondolatokat. A hastánc mozdulatai ugyanis teljes koncentrációt igényelnek. Csak így lehet kivitelezni azt, ami még a legalapvetőbb mozgásokhoz is szükséges: a nagyfokú izolációt, amelynek során az egyes testrészek a többitől külön mozognak. A csípőmozgások ebben a kezdő fázisban még viszonylag egyszerűek, ám egy idő után csatlakozik hozzájuk a kéz mozdulata, ezt a kettőt összehangolni pedig már csak úgy lehet, ha közben nem jár másfelé az eszünk. Épp ebben tapasztaltam meg először azt, hogy a hastánc nemcsak a testet, hanem a lelket is képes formálni.
A kelet tánca
A hastánc eredeti elnevezésének egyébként semmi köze sincs a hashoz: a Közel-keleten Raqs Sharqi, azaz "a kelet tánca" néven ismert táncra a 19. század francia utazói ragasztották rá a "danse du ventre" azaz a hastánc nevet. Az e név alatt ismert táncok eredete azonban sokkal régebbre, az ókori Egyiptomba nyúlik vissza, ahol egyfajta termékenységi tánc szerepét töltötték be. Táncolták esküvőkön a bőséges gyermekáldásért, de a szülő nő körül segédkező asszonyok is a közös tánccal igyekeztek megkönnyíteni nőtársuknak a vajúdást . A tánc később az egész Közel-keleten elterjedt, és bár a termékenységi tánc szerepét részben megőrizte (esküvőkre a mai napig szívesen hívnak hastáncosokat, hogy a házasság termékenységét elősegítsék), egyes stílusai egyértelműen a szórakoztatás eszközei lettek - mesélt később Kupovits Barbara Kyra a tánc eredetéről.
A nyugati világba először az 1893-as Chicagói Világkiállításra jutott el szír táncosnők közvetítésével: a merev társadalmi szabályok között élő, kényelmetlen fűzőket hordó amerikai hölgyek számára valószínűleg döbbenetes látvány lehetett a keleti táncosnők fedetlen hasa és erotikus csípőmozdulatai. Ám valószínűleg épp ennek köszönhető az is, hogy a tánc népszerűsége viharos gyorsasággal nőtt az egész világon. Kyra azt is hozzáteszi, hogy ma már számtalan műfaj és iskola létezik az egészen ősi technikákhoz visszanyúló oktatóktól a fúziós, azaz más táncok mozdulatait is bátran beolvasztó és használó iskolákig.
A testnek és a léleknek
És persze valószínűleg innen, a nyugati világ első döbbenetéből ered az a közhely is, hogy aki hastáncol, az valószínűleg a férjét akarja otthon elbűvölni a hálószobában. Persze nem tilos erre a célra bevetni a hastáncórákon tanult mozdulatokat, ám a hastánc ennél jóval több rétegben hat a testre és a lélekre. Egyfelől az órákon szükséges teljes koncentráción keresztül segít feloldani a napi stresszt. Másfelől a valóban nőies mozdulatok kapcsolatba hoznak saját nőiségünkkel : ez nem feltétlenül a közhelyes értelemben vett szexisséget jelenti, sokkal inkább azt a belső tartást és önbizalmat, azt a nőies kisugárzást, amelyre minden nőnek szüksége van. Ezt a táncot kortól és alkattól függetlenül érdemes kipróbálni: a kicsit teltebb, vagy akár idősebb hölgyeknek épp annyira jól áll, mint a tökéletes alakú, lapos hasú fiataloknak. Szó sincs arról, hogy mindenképp kellene hozzá egy kis has - Kyra maga is a profi táncosok tökéletes alakjával bír, mégis fantasztikusan táncolja ezt a stílust. Ugyanakkor annak sem kell rosszul éreznie magát az órán, aki valóban rendelkezik egy kis felesleggel: épp itt tanulhatja meg, hogyan viselje az alkatát magától értetődő nőiességgel.
A hastánc testi hatásai sem elhanyagolhatók. A csípő lazításán keresztül természetesen a női szervekre van a legjobb hatással, javítja a vérkeringésüket, így akár nőgyógyászati problémák is megoldódhatnak általa. A hát és a derék problémáira is kiválóak az izolált csípőmozdulatok, a tánc pedig a tartást is javítja, vagyis remekül ellensúlyozza az ülő életmód leggyakoribb ártalmait. Alakformálásnak sem utolsó - különösen a derék és a csípő tájékát képes átformálni, de mivel a test minden része mozdul hastánc közben, így az egész teste átalakul annak, aki rendszeresen jár táncórára. Ráadásul a rendkívül izolált, aprólékos mozdulatok, és az általuk megszerzett testtudatosság más táncstílusok, és más sportok gyakorlásához is kiváló alapot ad - teszi hozzá Kyra.
Kitolódó határok
E testi és lelki hatásokat én is megtapasztaltam, már az első órán. Kyra az óra folyamán többször is kérte, hogy a "központunkat", vagyis az alhastól a rekeszizomig terjedő területet tartsuk feszesen, miközben a csípővel lágy mozdulatokat végzünk a zene ritmusára, a karunk pedig a dallamot követi. Az óra alatt szinte teljesen kilazult a napi ülőmunkától eléggé elmerevedett derekam és hátam, miközben a napi gondoktól megszabadulva lelkileg is egyre jobban kinyíltam. Úgy érzem, a mindennapok monotonitásában és folytonos rohanásában valóban minden nőnek szüksége van egy ilyen mozgásformára, amelyben nemcsak a fizikai határainkat tologatjuk egyre kijjebb, hanem lelkileg is visszatalálhatunk önmagunkhoz. Aki pedig rendszeresen táncol, idővel még inkább kapcsolatba kerülhet önmagával. Ilyenkor ugyanis az is kiderül, melyek a hozzánk igazán közelálló mozdulatok, és ezekből állíthatjuk össze saját táncunkat. Ahogy Kyra fogalmaz: itt megtanulhatjuk, hogy a saját nőiségünk "kincsesdobozából" ne mindig a megszokott sablonokat húzzuk elő, hanem kicsit mélyebbre ásva a személyiségünk más rétegeit is felfedezhessük.
A cikk a Nők Lapja Egészség 2017. december-januári számában jelent meg.