Mire érdemes fókuszálnunk ebben a zűrzavaros világban magunk körül?
Mindig arra a napra, amelyben élünk. Amint egyre jobban átlátjuk a létünket fenyegető katasztrófák összefüggéseit, annál inkább érezzük a késztetést, hogy mindennapi, úgymond „valódi” dolgokkal foglalkozzunk helyettük. A megnyugtató, édes tudatlanság állapotában. De aztán egyre nehezebb és nehezebb lesz letagadni, amit tapasztalunk, mert ahogy figyelmünk a valóság felé fordul, mindenütt annak igazolását fogjuk látni, helyben és szerte a világon egyaránt. Az emberiségnek megvan az a csodálatos képessége ugyanis, hogy a lehető legrosszabb állapoton is képes jelentősen rontani. Ezért aztán a természeti rendszerek, az energiaáramlás és a történelem megértése nélkül még a legjobb szándékú ember is hibás döntéseket hozhat. Márpedig azok a társadalmi remények, amelyekben az előttünk álló sötét idők során még erőt adhatnak, a legrosszabbak ismeretén kell alapulnia: a legrosszabb fizikai tények és a legrosszabb emberi tulajdonságok ismeretén.
Vajon egy
újrahasználható szatyor megnyugtathat minket a gyermekeink jövőjével
kapcsolatban? Főleg, ha autóval járunk a zöldségeshez?
A „Te hibád” jellegű hozzáállás egy 2005-ös,
túl jól sikerült British Petroleum kampány maradéka, amely az egyéni
karbonlábnyom jelentőségét hangsúlyozta. Önálló életre kelt, és mostanra két
dologra is alkalmassá vált a lelkiismeret furdalás keltésén kívül. Egyrészt ösztönöz
arra, hogy „zöld” dolgokat vásároljunk, vagyis továbbra is kitartóan
fogyasszunk. Másrészt eltereli a figyelmet a nagyfogyasztók és környezetszennyező
cégek jelentőségéről valamint az általuk okozott következményekről. Hogy jobban
megérthessük ezt:
Egy másik példával élve: a különböző
hadseregek üvegházgáz (ÜVG) kibocsátása már az 1997-es Kiotói egyezményben
kikerült a karbonlábnyomszámítási alapból, természetesen az Egyesült Államok
kérésére. Nos, a helyzet az, hogy egyedül az USA haderejének ÜVG-kibocsátása
megfelel a világ százkilencvenöt országa közül az alsó száznegyvennyolc ország kibocsátásának. Előadások
után döbbent emberek gyakran megkérdezik tőlem, hogy akkor most már ne is gyűjtsük
szelektíven a szemetet? Erre nem mondhatok mást, mint, hogy miért is ne
gyűjthetnénk? A kérdés az, hogy mi célból tesszük. Mert ha azért, hogy
megmentsük vele a világot, az sajnos nem fog sikerülni. Az irreális cél pedig csalódottsághoz,
frusztráltsághoz és depresszióhoz vezet majd. Ehelyett érdemes a hulladékot azért
gyűjteni szelektíven, mert ezt érezzük helyesnek. És valójában a helyzet az,
hogy minden cselekedetünkkel kapcsolatban ennek alapján lenne érdemes
döntenünk.
Jövő- vagy
összeomlás-kutatás? Olvashatunk többféle megnevezést. Mi a különbség?
A jövőkutatás vagy
trendkutatás általánosságban, vagy éppen egy-egy szakterület mentén foglalkozik
a jövő lehetséges tendenciáinak értékelésével, ezzel támogatva vállalatok vagy
éppen állami szervezetek döntéshozóit. A kollapszológia (összeomlás-kutatás)
tudományága viszonylag friss keletű, és egyszerűen megfogalmazva komplex
rendszerek viselkedésével foglalkozik. Egy-egy ilyen rendszer lehet egy
ökoszisztéma, egy adott társadalom vagy éppen maga az emberi civilizáció. A
komplex rendszer kialakulása viszonylag hosszú, idő- és energiaigényes
folyamat. Ám amikor a komplex rendszer elérte növekedésének határait,
felemésztette erőforrásait, akkor a felívelő periódushoz képest a hanyatlása és
összeomlása egy viszonylag rövid és gyors folyamat. Ezt a periódust vizsgáljuk
mi egy kicsit alaposabban.
A
túlnépesedés lenne az egyik ok, amiért a társadalmi és egyéb változások
elkerülhetetlenek? Egyre több ember szorong a jövő miatt. „Mind meghalunk?” - kérdezhetjük egy szállóigével.
Jelenleg a
veszprémi Pannon Egyetem Környezettudományi Doktori Iskolájában kutatom a
globális polikrízis kibontakozásának folyamatát. Valóban, a halál kérdésének
kezelése éppen annyira nehezen megy a modern ipari civilizációban, mint a
társadalmi összeomlás lehetőségével való szembenézés. A modernitás
elválasztotta a halált az élettől, és mint sok minden másnak, most ennek is
megfizetjük az árát. Az elmúlás éppen úgy az élet része, ahogy mi magunk is a
természet, még pontosabban az állatvilág részét képezzük. Az egyik
legfontosabb dolognak tartom a felkészülés és alkalmazkodás folyamatában, hogy
ne túlélni akarjunk mindenáron, hanem tanuljunk meg élni. Hiszem, hogy bárki hozhat az életével
kapcsolatban bármilyen döntést szabadon – bár ha szülő, akkor kevésbé – és az nem jó vagy
rossz, hanem az övé. De ezt csak annak fényében teheti meg hitelesen, ha
tisztán szembenézett a valósággal, és azt szem előtt tartva határoz így vagy
úgy.
Nem olyan
megdöbbentő ez, mi is éppen azt tesszük, mint minden más faj, csak más a lépték,
és mások a lehetőségeink. Így aztán nehéz elképzelni, hogy az emberi populáció
továbbra is ilyen széles maradhatna. A folyamat valószínűleg elkerülhetetlen, mert az emberiség nem tud elég gyorsan, elég
sokat tenni ahhoz, hogy fenntartsa és megóvja saját víz- és élelmiszerellátását
a környezeti hatásoktól.
A háború vagy inkább háborúk eszkalálódása jelentheti a globális összeomlás első
szakaszát?
A Dmitry Orlov-féle megközelítésben az összeomlás
öt szakasza a következő:
- szakasz: Pénzügyi összeomlás
A „szokásos üzletmenetbe” vetett hit elvész. A múlt eseményei alapján már nem tűnik kiszámíthatónak a jövő, így a kockázatok kezelése, és a pénzügyi eszközök garantálása ellehetetlenül. A pénzintézetek fizetésképtelenné válnak, a megtakarítások elvesznek, a tőke elérhetetlenné válik. - szakasz: Gazdasági összeomlás
A „piac mindenhatóságába” vetett hit elvész. A pénz leértékelődik és/vagy nehezen elérhetővé válik, az árukat felhalmozzák, az import- és kiskereskedelmi láncok felbomlanak, és az alapvető szükségletek széles körű hiánya válik általánossá. - szakasz: Politikai összeomlás
Az „állami gondoskodásba” vetett hit elvész. Mivel a hiány enyhítésére, és az alapvető szükségletek biztosítására tett hivatalos kísérletek nem járnak sikerrel, a politikai intézmények elveszítik legitimitásukat és relevanciájukat. - szakasz: Társadalmi összeomlás
Az „embertársaid gondoskodásába” vetett hit elvész. A helyi karitatív szervezetek vagy egyéb csoportok, amelyek az állam kiesése után keletkezett vákuumot hivatottak betölteni, az erőforrások szűkössége és az egyre terjedő konfliktusok miatt ellehetetlenülnek. - szakasz: Kulturális összeomlás
Az „emberiség jóságába” vetett hit elvész. Az emberek fokozatosan elveszítik a kedvességre, nagylelkűségre, figyelmességre, őszinteségre, együttérzésre és szeretetre való képességüket. A nagyobb közösségek felbomlanak, és családok, illetve egyének küzdenek a szűkülő erőforrásokért. Új vezérelvvé a „halj meg te ma, hogy én élhessek holnap” válik.
Ha
jól tudom, akkor Jem Bendell professzor első könyve magyarul is megjelent az ön fordításában, 'Mélyalkalmazkodás' címmel, a
'Holnapután' könyvsorozat részeként. Ez azért egy mérföldkő. Mit érdemes tudni
róla?
Igen, így van, és már dolgozom a második könyvének fordításán is.
A mélyalkalmazkodás értékein nyugvó Cassandra program célja, hogy bármely
szervezet, közösség vagy magánszemély felkészülhessen arra, hogy számtalan
tényező együttes hatásának eredményeként életkörülményeink lényegesen
megváltoznak, és az élhető élet fenntartásának érdekében a legjobb tudásunk és
szándékaink szerint alkalmazkodnunk kell az új feltételekhez. Elengedhetetlen,
hogy minél többen átlássák a minket körülvevő folyamatokat, megértsék a
bonyolult összefüggéseket, azért, hogy hiteles és őszinte döntéseket
hozhassanak meg az életükkel kapcsolatban, és hogy világossá váljon a számukra,
milyen elképesztően sokat kell tennünk azért, hogy a végkifejlet ne a lehető
legrosszabb legyen.