A játékról
Több mint három éve hozzáférhető egy Re-Mission nevű számítógépes játék, mely szórakozás közben ismerteti meg használóját a szervezet és a tumoros sejtek működésével. Jóllehet a programot főként tumoros megbetegedésben szenvedő gyerekeknek ajánlják, tanulságos kikapcsolódás lehet bárki számára. Ezzel bebizonyították az alkotók, hogy van rá mód, hogy egy játék a betegkezelés szolgálatába álljon...
A játékot egy HopeLab nevű nonprofit alapítvány fejlesztette, és ingyenesen terjeszti. Az alapítvány más betegségekre is igyekszik hasonló lelki terápiás segítséget nyújtani, például az elhízásra, a vérszegénységre vagy az autizmusra.
A játék az emberi testben játszódik, ahol különböző szervekben, vérerekben küzdhetünk a tumoros sejtek vagy más típusú baktériumok ellen. A történet 2024-ben játszódik, mikorra egy orvosnő kifejleszti a Roxxi nevű nanorobotot, ami a szervezetbe jutva sikerrel veszi fel a harcot a betegségekkel. Mire a kis nanorobottal végigérünk a pályán - a vérben, a gerinc mellett, a tüdőben -, kiirthatjuk az összes rákos sejtet és más baktériumot, ami a szervezetben addig lázat, fájdalmakat és hányingert okozott.
Segítségünkre vannak a fehérvérsejtek, vagy használhatunk székletlazítót is a győzelem eléréséhez. Fegyverként a bevett gyógyszerek vagy a kemoterápia szolgálnak, például az úgynevezett Chemo Blaster, amivel szervezeten belüli célzott kemoterápiát alkalmazhatunk. Harc közben tehát arra is oda kell figyelni, hogy a használat során nehogy kihányja a gyógyszereket a beteg. A tumorsejteket gyorsan újratermelő rákot nagyon nehéz legyőzni, de ha sikerül, az mind a betegek, mind az egészséges játékosok számára katartikus élmény. Ugyanakkor a ráksejtekkel való harc sokkal nyomasztóbb, mint bármelyik másik számítógépes játék ellenségeinek legyőzése, hiszen olyan, mintha a saját szervezetükben lévő szörnnyel küzdenénk.
A gyerekek a rákspecialisták és pszichológusok segítségével kialakított pályákon saját szemükkel láthatják, így könnyebben megértik, mi zajlik a testükben. Ez sok esetben segít, hogy könnyebben bizalmukba fogadják orvosukat, és belássák a terápia szükségességét.
Fogadtatás
A teljesen ingyenes hozzáférés hatására a 2008-as év végéig több mint 110 ezer példány jutott el 78 ország rákbeteg gyermekeihez. A játék Magyarországon is szerepel a számítógépes játékokkal foglalkozó site-ok listáin, sokan töltötték le, használják ma is. A fogadtatás megítélés szerint más és más, de a célt és a játék jótékony hatását a legtöbben elismerik.
Egy fórumozó hozzászólása a játékkal kapcsolatban: "Ha belegondolsz, semmit sem tudsz a rákról, csak azt, hogy halálos. Nem tudod, hogyan működik, hogy épül fel, milyen kezelései vannak. Egy beteg ember nagyjából tudja, de még előtte is lehetnek sötét foltok.
A gyerekeknek azért jó a játék, mert megismerhetik a betegség mechanizmusát, így megtudhatják, hogy mi történik a szervezetükben és másképp viszonyulnak hozzá. (Bár ezt ők jobban tudják). Ugyanis a legrosszabb dolog, ami egy emberrel történhet egy ilyen betegség során, az a rettegés a haláltól és az elkeseredés. Ezek többet rontanak a helyzeten, mint bármi más."
Élettani hatás
A HopeLab alapítója szerint a program lelki segítséget nyújt a beteg gyerekeknek, hiszen a játékban elért sikerélmény a valóságban is ösztönzőleg hathat. Egy kísérletben 375 tumoros betegségben szenvedő fiatalt vizsgáltak, akik játszottak már a Re-Missionnel. Az eredmények azt mutatták, hogy a betegek 80 százalékánál komoly segítséget jelentett a játék, hatására könnyebben rávették magukat az orvosukkal való együttműködésre, hittek a gyógyszerek hatásosságában és a terápiában.
A játék nem gyógyszer, ugyanakkor placebóhatást eredményezhet, ami a pozitív gondolkodás segítségével felgyorsítja a gyógyulást. Hatására a páciens fogékonyabb lehet akár a gyógyszerekre is.
A játékot nem lehet boltban megvásárolni, de a HopeLabból bárki teljesen ingyenesen igényelhet magának példányt, amit az alapítvány elküld neki.
Felhasznált irodalom: Pc Guru 2008/06 száma